Szolgáltató adatai Help Sales ÁSZF Panaszkezelés DSA

A szabadságot meg kell szerezni

Meret Oppenheim: Tetovált portré, 1980 (Foto: Heinz Günter Mebusch)

Nem volt könnyű neki, hiszen - mint utóbb kiderült - 22 évesen megalkotta élete fő művét, a szőrös teáscsészét. Persze az életmű finoman szólva sem csak egy csészényi. A nő, akinek műtermébe Hans Arp és Alberto Giacometti személyében követséget küldtek a szürrealisták, akiről Man Ray készített elhíresült akt-fotósorozatot idén lenne száz éves. A bécsi Bankforum Austria retrospektív kiállítással tiszteleg Meret Oppenheim előtt. Megmutatjuk, mi van a csészén túl.

0 Tovább

Mark Rothko Művészeti Központ nyílt Lettországban

Rothko kiállítás a Whitechapel galériában 1961-ben (Fotó: Sandra Lousada)

Április 24-én Mark Rothko Művészeti Központ nyílt a művész szülőhelyén, a lettországi Daugavpilsben. Rothko családja egy kisebb gyűjteményt ajándékozott az intézménynek, ahol ezentúl helyi művészek munkáit is kiállítják majd.

0 Tovább

Már csak pár lehetőségem van

Bécsi Imre: In a church without a roof

A Nagy Sándor és Arisztotelész korától (i.e. 4. század) használatos camera obscura a legegyszerűbb képalkotó eszköz, amit ismerünk. Ma előállítható akár gyufásskatulyából vagy egy netről letöltött pdf-ből is. A működési elvet felhasználva Bécsi Imre maga építi kameráit, az eredmény viszont jóval bonyolultabb egy lyukas konzervdoboznál. A kArton Galériában látható kiállításán minden kép egyedi és ismételhetetlen, komolyan megfontolt kattintás következménye: az operatőr módszere már tíz éve az instant nyersanyaggal és filmes szűrőkkel kiegészített lyukkamerázás.

0 Tovább

Tájban az erő

A zöld értékekkel többnyire a Greenpeace aktivistái, a bálnák megmentése vagy pandás kép Ben Stillerrel szembesít minket - szigorúan csak a felszínen maradva. A manapság népszerű fenntartható építészet vagy környezettudatos design megoldásai előtt a művészek viszont már a hatvanas évek végén megkezdték a maguk ténykedését a Földdel: a természet ihlető erején és annak ábrázolásán túllépve létrejött egy homályos keretekkel bíró gyűjtőfogalom, a természetművészet.

0 Tovább

Letagadjuk a meztelen férfit

Spencer Tunick: Düsseldorf (2006)

Sokat elmond a korról, amelyben élünk, hogy egy férfi aktot vizsgáló kiállítás csupán egy kiállítási egységet szentel - a nyolcból - a meztelen férfi testre vetett női tekintetnek. Ez nem a Ludwig Múzeum hibája, és nem is az eredeti linzi kiállításé. Egyszerűen olyan világban élünk, ahol a férfi akt még mindig abnormális, és ha létezik is - mert mindig is létezett -, annak megalkotására szinte kizárólag a férfiak jogosultak. A Meztelen férfi című kiállítás Linz és Bécs után Budapesten is látható, megnéztük.

1 Tovább

Fabényi Júliát javasolja a szakmai bizottság a Ludwig Múzeum élére

Fabényi Júlia (Fotó: Kálmándy Ferenc/MTI)

Április 19-én meghallgatta a szakmai bizottság a Ludwig Múzeum Kortárs Művészeti Múzeum március elsején kiírt igazgatói pályázatára jelentkező Bencsik Barnabás korábbi igazgatót és a másik pályázót, Fabényi Júliát, a Baranya Megyei Múzeumok Igazgatósága főigazgatóját, a Pécsi Tudományegyetem Művészeti Kar doktori iskolájának témavezetőjét. Nem sokkal a meghallgatás után kiszivárgott, hogy a bizottság Fabényi Júliát javasolja igazgatónak.

0 Tovább

Magyar versenycukrászok a trópusokon

Fotók: Pályi Zsófia [origo]

Valószínűleg két okból néz meg az ember egy plakátkiállítást: vagy nosztalgiázik vagy (művészet/társadalom)történész. Másrészt az Ellenkultúra a 80-as években című kiállítás lényegéből adódik, hogy közönsége csak speciális és szűk lehet. A plakát ugyanis, hogy a Wikipédia megfogalmazását idézzem: "…nagyméretű, nyomdailag sokszorosított kültéri hirdetmény, amely grafikai és tipográfiai elemek felhasználásával készül. A vizuális kommunikáció klasszikus formája." Egy plakát nem önálló vizuális alkotás, hanem egy konkrét esemény jelzője, meghirdetője, az esemény információinak vizuális formában való közlése, a célja pedig, többek között, az esemény iránti figyelem felkeltése. A plakát nem az örökkévalóságnak készül, a plakát használati cikk, akár egy fültisztító, használat után (elvben) eldobandó, funkcióját veszti. A plakátot kiragasztják, aztán az esemény elmúltával letépik, vagy újat ragasztanak rá. A plakát folyton múlik, hámlik, rétegeződik, jobbára sohasem marad meg, nem éli túl az eseményt, melyet hirdet.

0 Tovább

Aki lefotózta az alvó múmiaárust

Felix Bonfils: Szundító múmiaárus, Egyiptom, 1875

1878-ban kiadott Egyiptom és Núbia című fotóalbumát azoknak ajánlotta, akik betegség, az anyagi források hiánya, vagy országuk politikai helyzete miatt korlátozva voltak az utazásban. Felix Bonfils (1831-1885) a Földközi-tenger és a Közel-Kelet vidékeinek népszerű, elfeledett, majd újra felfedezett nagy fotográfusa sokak szemében irigylésre méltó helyzetben volt, hiszen élete nagy részében nem csinált mást, mint a kor első számú turistacélpontjait fényképezte Athéntól Alexandriáig, Jeruzsálemtől Konstantinápolyig. Életéről keveset tudunk, fényképei viszont nagyban hozzájárultak ahhoz, hogy a 19. század második felének embere valamivel hitelesebb képet kapjon az addig csak irodalmi alkotásokból, festményekről, metszetekről ismert bibliai tájakról, antik építészeti emlékekről és az iszlám világról.

1 Tovább

Sosem látott remekművek Abu-Dzabiban

Látogatók Cy Twombly képei előtt (Fotó: AP/Kamran Jebreili)

Az eredetileg tervezett 2012-es megnyitót legutóbb 2015-re halasztották, de a Louvre Abu-Dzabi-gyűjteményének 130 darabja hétfőtől három hónapig látható lesz az Egyesült Arab Emírségek fővárosának kulturális negyedében egy művészeti központban.

0 Tovább

A világ negatívja

"A világ ellenáll/szembeszegül a fotográfiának". Igor Szavcsenko, egy jelentős és izgalmas kortárs, de nálunk kevésbé ismert belorusz származású fotóművész írta ezt 1997-es esszéjében, amellyel tíz évre szakított mindenfajta fotográfiai tevékenységgel. A szakítás évei alatt többek között képzett mélytengeri búvár lett belőle. Fényképészként Szavcsenko eljutott a fotográfia végpontjaira, ahonnan nehéz volt a visszatérés.

0 Tovább

KUNSZT

blogavatar

Nem nagy kunszt.

Utolsó kommentek