A Chapman fivérek

Az olasz kormány torkán akadtak a Chapman fivérek, a kortárs művészet nagy és provokatív, botránykeltő alakjai. A római MAXXI kortárs művészeti múzeum kormányzati nyomásra eltávolította kiállításáról a fivérek szobrát két meztelen gyerekről, amelyek közül az egyiknek egy pénisz lóg ki a száján.

Egy a gyerekek jogait védő csoport panasza miatt avatkozott be a hatalom. Az Observatory on the Rights of the Child nevű szervezet elnöke, Antonio Marziale szerint ez a döntés nem a művészi véleménynyilvánítás szabadsága elleni támadás, mindössze nem lenne jó támogatni a mű nyílt pedofil, pornográf tartalmát. A munka egyébként 2010 óta a MAXXI állandó gyűjteményének része. A múzeum igazgatója a rákényszerített döntéssel nem értett egyet, cenzúrának nevezte.

Ha egy gyerek áll Pollock előtt, az sértés

A cenzúrának van azonban némi előzménye. A Chapman fivérek egyike, Jake Chapman augusztus 3-án meglehetősen provokatívan nyilatkozott a The Independentnek arról, hogy teljesen feleslegesek a gyerekek a múzeumokban.

Piggyback, 1997.

Szerinte tiszta időpocsékolás gyereket vinni múzeumba. A szülők gőgje, hogy azt hiszik, gyerekük megérti az olyan művészeket, mint Jackson Pollock vagy Mark Rothko. Ha egy gyerek áll egy Pollock mű előtt, az sértés. "A gyerek még nem ember, nem felnőtt" - mondta Chapman, 3 gyerek édesapja.

Múzeum vagy játszótér?

Talán véletlen egybeesés, de a gyerekek múzeumi szerepléséről, arról, mit tehetnek ott és mit nem, nem olyan régen hatalmas polémia robbant ki az angol sajtóban. 2014 januárjában ugyanis a Tate Modern kiállításán egy gyerek felmászott Donald Judd Untitled,1980 c. kb. 10 millió dollárt érő szobrára. A szülei pedig csak nézték. Az eset bejárta a médiát és hosszas viták kezdődtek arról, érdemes-e beengedni gyereket a múzeumba? Hiszen, amint az eset is bizonyítja, a gyereknek fogalma nem volt, mi az, amit lát, műalkotás vagy mászóka, múzeumban van vagy játszótéren?

A Chapman fivérek művét mindenesetre hidegre tették, remélhetően a múzeum gyűjteményéből nem vágják ki. Bár, ha örök időkre a raktár mélyére süllyesztik, az olyan, mintha nem is létezne, mintha elpusztítanák. Ha senki nem látja, mi értelme van? Vagy várjon nyugodtan egy toleránsabb, nyitottabb korra, közvéleményre, kormányra?