Mark Rothko "Black on Maroon" (1958), avagy "Vladimir Umanets '12. A potential piece of Yellowism"
Vasárnap délután rövid időre bezárták a londoni Tate Modernt, miután egy férfi megrongálta Mark Rothko úgynevezett Seagram-festményeinek egyikét. Az alacsonyan felfüggesztett kép (Fekete gesztenyebarnán, 1958) sarkára ecsettel és fekete festékkel festette a következő feliratot: "Vladimir Umanets '12. A potential piece of Yellowism", vagyis "Vladimir Umanets 2012. A sárgaizmus egy lehetséges darabja". Az elkövető ezzel nyilván a kisajátítás művészetére (appropriation art) utalt, az eredetiség fogalmát kérdőjelezte meg. Egyik szemtanú a twitteren azt írta, hogy a férfi miután ráfestett a képre leült egy kicsit nézegetni az alkotás(á)t, majd még egyszer a vászonhoz lépett és villámgyorsan távozott.
Mark Rothko (1903-1970) orosz születésű, de lett származású festőművész az amerikai absztrakt expresszionizmus egyik legnagyobb alakja volt, aki ma a legdrágább modern művészek közé tartozik: idén májusban a Christie's New York-i árverésén a Narancs, vörös, sárga (1961) című képét 86.9 millió dollárért ütötték le. A II. világháború után készült képért ennyit még soha nem adtak.
Alexander Liberman: Rothko a műtermében, New York, 1964
A Seagram-festmények
1958-ban Rothkót felkérte a Seagram italcég, hogy készítsen képeket a New York-i Park Avenuen épült Mies Van der Rohe és Philip Johnson tervezte új épületében nyíló Four Seasons étterem falaira. Rothko három hónap alatt negyven nagyméretű képet festett, majd Europába utazott. Saját bevallása festeni akart "valamint, ami tönkreteheti az étvágyát az összes kurafinak, aki valaha is abban a teremben eszik." New York-ba visszatérve ellátogatott a Four Seasonsbe és úgy ítélte meg, hogy az étterem légköre alkalmatlan a képek bemutatására, ezért elutasította, hogy tovább folytassa a projektet. A Seagram Building étterme Rothko képei néllkül nyílt meg 1959 júniusában. 1960 áprilisában visszaadta a megbízásra kapott előleget a Seagram and Sonsnak, a cég szerződésszegéssel vádolta. Az ügyből botrány lett. A Seagram murálok 1968-ig raktárban hevertek. Ma a londoni Tate Modernben, a szakurai Kawamura Emlékmúzeumban Japánban és Washingtonban a National Gallery of Artban láthatók egyes darabjai. 2010-ben John Logan író drámát írt Rothko azon korszakáról, amikor a Seagram képeken dolgozott.
Bal oldalon a megrongált kép (David Sillitoe, The Guardian)
Utolsó kommentek