Úgy tűnik, a művészeti kánon után a köztudatban, továbbá a médiában is egyre nagyobb súlyt és határozottabb körvonalat kap a nőművészet, de nemcsak a kortárs jelenségek, hanem története, előzményei. Ennek egyik jele a most zajló PHotoEspaña 2013, az egyik legrangosabb nemzetközi fotóművészeti és vizuális művészeti fesztivál kiállításainak összetétele, a fesztivál témája és kitapintható erővonalai, hangsúlyai.
A fesztivál 2013. június 5-én nyílt meg és július 28-ig tart nyitva. Méretéről és átfogó voltáról a számok árulkodnak: 42 országból 328 művész mutatja be alkotásait 74 kiállításon. A kiállításokon többek között Edward Weston, Harry Callahan, Emmet Gowin, Shirin Neshat, František Drtikol, Darren Almond, Boris Mikhailov, Cindy Sherman, Ana Mendieta, Taryn Simon, Marina Abramovic és Sigalit Landau műveit láthatjuk.
A fesztivál címe McLuhan híres mondatának parafrázisa: A tested az üzenet. A mondat jelöli ki és határolja be a mostani fesztivál témakörét, amit az esemény kurátora, Gerardo Mosquera így határozott meg: „Test. Erósz és Politika”.
Shirin Neshat. Rebelión divina / Divine Rebellion, 2012. Cortesía / Courtesy of the Artist and Gladstone Gallery, New York and Brussels © Shirin Neshat
A kiállítások hivatalos szekciójában szereplő önálló kiállítások közül kiemelném Shirin Neshat: Written on the Body, Darren Almond: Atmos, Violeta Bubelyte: Self-portraits, és a klasszikus fotográfia kedvelői számára: He, She, It. Dialogues between Edward Weston and Harry Callahan, František Drtikol: Modernist Nudes, 1923-1929 és Emmet Gowin kiállításait.
A legnagyobb és legizgalmasabbnak azonban a különböző tematikájú csoportos kiállítások. A Collection VII egy válogatás a fesztivál témájára a viszonylag új, 2008-ban megnyitott madridi CA2M Centro de Arte Dos de Mayo kortárs művészeti gyűjtemény, kiállítótér, oktató központ gyűjteményének anyagából, fotókból, videókból, installációkból, a munkák között Marina Abramovic és Sigalit Landau műveivel.
A Knowledge is Power 12 művész reflexiója a testre mint ideológiai objektumra, a kiállítók: Boris Mikhailov, Fulvio Roiter, Jean-Luc Moulène, Jim Goldberg, Kader Attia, Katinka Bock, Manuela Marques, Marc Pataut, Maria Thereza Alves, Mathieu Pernot, Robert Doisneau, Sammy Baloji, Taryn Simon.
Roberto Molina Tondopo: Peces dorados. De la serie Casita de Turrón, 2010
A (Re)presentaciones a kortárs és Európában jószerivel ismeretlen Latin-Amerikai fotográfiát mutatja be.
A legfontosabb és legizgalmasabb kiállítás azonban a Woman. The Feminist Avant-Garde from the 1970s. Works from the SAMMLUNG VERBUND, Vienna. A gyűjtemény viszonylag friss, 2004-ben alapította a Verbund AG, Ausztria vezető villamosipari vállalata. A gyűjtemény különlegessége a szűk és pontos fókusz, mert csak és kifejezetten a ’70-es évek feminista avantgárdjának munkáival foglalkozik. A hiánypótló és izgalmas kollekcióból most láthatunk először válogatást, a művek között Ana Mendieta, Birgit Jürgenssen, Cindy Sherman, Francesca Woodman, Martha Wilson, Sanja Ivekovic, Suzy Lake, Valie Export stb. munkáival.
Birgit Jürgenssen. Sin título (autorretratos con pequeño pelaje) / Untitled (Self with Little Fur), 1974/77 © Estate of Birgit Jürgenssen / VBK, Vienna, 2012 / SAMMLUNG VERBUND, Vienna
A kiállítás és a mögötte álló kutatómunka azért is jelentős, mert az azóta már befutott művészek és műveik mellett kevésbé ismert, gyakran töredékes életműveket is megismerhetünk, amelyek művészi színvonala azonban mindenképp méltó a figyelemre, és talán az időben jelentőségük is egyre nő, és alkotóik egyre inkább a kánon részét képezik majd, illetve sok mai mű, folyamat előképét találhatja meg ezekben a kísérletekben.
Zbigniew Dlubak. De la serie Gesticulaciones / From the Gesticulations series, 1970-1978. © Archeology of Photography Foundation/A. Dlubak
A fesztiválhoz kapcsolódó, a hivatalos programban nem szereplő szép számú egyéb kiállítás között szerényen bújik meg Edward Weston, Robert Mapplehtorpe és Nobuyoshi Araki önálló kiállítása.
És hogy még nagyobb és teljesebb körképet kapjunk a fotográfiai fejleményekről, megnézhetjük az év legjobb fotókönyveiből, albumaiból álló kiállítást, amelyen 90 kötetet, 40 spanyol és 50 nemzetközi albumot mutat be.
Ilana Lichtenstein: Sin título no 10. De la serie Una y otra erupción, 2011
Az Év Legjobb Fotókönyve a spanyol albumok közül az Urbes Mutantes 1941-2012. Latin American Photography, nemzetközi porondon Karl Lagerfeld and Carinne Roitfeld albuma, a The Little Black Jacket lett. Az Év Kiemelkedő Kiadója címet a Hatje Cantz kapta, méltán.
Utolsó kommentek