Fotó: Michel Comte

Az X6 Fotógaléria a LUMAS nemzetközi galérialánc hazai képviselőjeként nyílt meg egy éve, és újfajta gyűjtői szemléletet képvisel elsőként az országban. A nemzetközi portfólióban olyan nevek sorakoznak, mint a magyar származású Martin Munkácsi, Nan Goldin vagy Man Ray, de a galéria igyekszik egy hazai portfóliót is kiépíteni. Trembeczki Péter galériavezetővel arról beszélgettünk, vajon megértő szemekre találnak-e itthon a fényképeik, melyek a legkapósabbak és meg lehet-e élni itthon fotóművészet értékesítéséből?

A héten ünnepli egyéves születésnapját az X6 Fotógaléria. Amikor tavaly a megnyitó napján beléptem a kiállítótérbe, Michel Comte Sharon Stone-ról készített fényképét nagyon megszerettem. Mi lett a sorsa?

Elkelt. Méghozzá három példányban is. Abban igazad van, hogy az a kép abszolút meghatározta a nyitáskor a galéria arculatát, hiszen azt látta meg legelőször a látogató, ha bejött hozzánk. Nagyon jó helyre került. Olyan emberekhez, akik értik és értékelik a fotót.

Trembeczki Péter, galériavezető (fotó: Pályi Zsófia, Origo)

Aznap egy újfajta gyűjtői szemléletet hoztatok be az országba. Miben különbözik ez a hagyományos műtárgypiacétól?

Általában egy fotógaléria olyan konstrukcióban működik együtt az alkotókkal, hogy az alkotó a maga által előállított képeit viszi be a galériába és ott bizományosi viszonyba kerül a galériával. Ezek a képek pedig alacsony példányszámban vannak lenagyítva; egy, öt vagy éppen tizenöt darab kerül be a műtárgyforgalomba belőlük és magas áron értékesítik őket. Így fel szokott merülni, hogy a műtárgygyűjtés elitista dolog, a leggazdagabbak kiváltsága. Mi ezen szeretnénk változtatni azzal, hogy magasabb példányban, tehát ötven vagy akár százötven példányban adunk ki bizonyos műveket, a gyártást pedig mi végezzük. Így lehetővé válik az, hogy alacsonyabb áron kerüljenek forgalomba a művek, ezzel pedig egy sokkal szélesebb közönséget tudunk megszólítani.

Melyik a legolcsóbb képetek, amit akár ajándékként születésnapra vagy évfordulóra bárki megvehetne?

Nálunk is van több olyan kép, ami millió forint fölötti áron érhető el, körülbelül száz képről beszélek itt az ezerhatszáz darabos Lumas-portfólióból. De van olyan hiteles, az alkotója által szignált fotónk is, ami akár pár-tízezer forintért gazdára lelhet. Például Vancsó Zoltánnak több fotográfiája érhető el nálunk megfizethető áron. Ő nyitott szériás konstrukcióban van, azaz bármennyit lehet értékesíteni a műveiből. Legkisebb méretben elérhető lambda nyomata például 27 ezer forintba kerül keretezve, paszpartuzva. Ő az egyik legnépszerűbb alkotónk a külföldi látogatók körében.

Fotó: Vancsó Zoltán

Melyik képét viszik a legtöbben?

Szeretik a Budapesten készült képeit. Az egyik ismert képe egy Trabantot ábrázol, ami driftel a rakparton. Általában a nyugati turisták tudják, hogy mi az a Trabant, hogy a keleti blokk egy ikonikus járműve volt. Megcsodálják, ha az utcán látnak egy-egy példányt belőle. Ezért nagyon szeretik ezt a képet is.

Ha valamelyik fotóművész úgy dönt, hogy az X6-on keresztül értékesíti műveit, egyúttal lemond arról, hogy a képeit más galéria ennél jóval magasabb áron értékesítse?

Egy alkotónak nem minden művére, hanem csak egy bizonyos képsorozatára szerzünk gyártási és forgalmazási jogokat, azt is csak bizonyos méret- és technikabeli megkötéssel. A többi alkotásával szabadon rendelkezhet.

Mi a metódusa egy művész felvételének?

Jó, ha a szelekció, amit kiválasztunk, minimum öt-hat képből áll. Ha egy képsorozatban látunk fantáziát, és azt gondoljuk, hogy a látogatóink együtt tudnának élni az otthonukban vagy akár az irodájukban ezekkel a képekkel, akkor aláírunk egy megállapodást, majd következik a proofolási folyamat, amikor tesztpéldányokat nyomtatunk. Hogy biztosíthassuk a legmagasabb minőséget, egy németországi speciális laborral dolgozunk együtt, minden egyes kép itt készül.

Két jól elkülöníthető portfolió képeit kínáljátok a vásárlóknak. Melyek ezek?

Ebben a galériában van egy magyar és egy nemzetközi portfólió. A nemzetközi portfóliót egy berlini székhelyű galérialánc, a Lumas menedzseli. Az ő filozófiájukat visszük tovább itthon. Hivatalosan 22 galéria van ebben a láncban - Berlin, Párizs, New York, Bécs, és London csak néhány helyszín közülük. Mi itt Magyarországon partnergalériaként működünk, ami azt jelenti, hogy a teljes százhatvan alkotót bemutató portfóliót kínáljuk a látogatóknak, megrendelhető nálunk minden, ami a Lumasnál is. Emellett egy hasonló filozófiájú, hazai alkotókat tartalmazó portfóliót is építünk.

Ez bevett szokás a külföldi galériák esetében is?

Mi vagyunk az egyetlen ilyen konstrukcióban működő galéria.

Fotó: Móró Máté & Filkey Áron

Gondolom nem véletlen, hogy a banknegyedben, irodák gyűrűjében, a város szívében nyitottátok meg egy évvel ezelőtt az X6 Fotógalériát.

Ez persze tudatos volt. Nem csak bank van itt, hanem több államigazgatási iroda, követségek, de iskolák és szórakozóhelyek is. Sok látogatónk ezek valamelyikéből érkezik ebédszünetben, vagy a munkaidő lejártával. A galéria emellett egy fontos turista-útvonalon helyezkedik el. A Lumas részéről követelmény a prémium lokáció, mivel csak olyan helynek adja oda a jogokat a portfóliója képviseletéhez, ami forgalmas és ízléses helyen van egy városon belül.

A külföldiek és magyar látogatók aránya hogyan oszlik meg?

Ha az eladott képek és fotóalbumok számát nézzük, ötven-ötven százalék. Sok itt élő, kiküldetésben lévő külföldi jut el hozzánk. A környező vendéglátó-helyeken számos művészet-kedvelő vendég száll meg. Ezekkel a hotelekkel munkakapcsolatot alakítottunk ki, ők hozzánk irányítják a vendégeiket. Sokan nálunk találkoznak először magyar művészettel. Természetesen ilyenkor bemutatjuk nekik a saját portfóliónkat, és kontextusba helyezzük őket.

És mit hallottak már a magyar fotográfiáról?

A művészetet kedvelő turisták általában ismerik az öt magyar származású, világhírű fotográfus munkáit. Capa, Brassai Kertész, Moholy-Nagy és Munkácsi neve ismerős számukra, így van kapcsolódási pontjuk a magyar fotográfiához. Utóbbi a mi portfóliónkban is elérhető. Konkrétan a következő mondatok szoktak elhangozni: „A magyar fotográfia világszínvonalú, kik most a magyar kortárs fotóművészek?” Ilyenkor megpróbáljuk őket képbe helyezni, illetve sokaknak ajánljuk a város aktuális kiállításait is – igen gazdag volt a felhozatal fotótárlatokból az elmúlt évben.

Fotó: Lábady István

A Lumas-portfólió fotóit szerte a világban megtalálhatjuk. A kelet-európai régiót tekintve úttőrők vagyunk? Hogyan jött az ötlet a galéria létrehozására?

A galériának két magyar magánember a tulajdonosa, akik egy zürich-i utazás kapcsán kerültek kapcsolatba az ottani Lumas galériával. Nagyon megtetszett nekik az a gondolat, hogy kedvezőbb áron lehet magas minőségű műtárgyhoz jutni. Megkeresték a Lumast, amit ezután hosszú egyeztetések követtek. Sok kérdés felmerült: lesz-e itt Magyarországon elég vásárlóerő, és vajon értő szemekre találnak-e majd ezek a fotók? A tapasztalatok az első évben minket igazolnak, de ehhez az is kell, hogy edukáljuk a látogatóinkat.

Ezek szerint meg lehet ma Magyarországon élni fotóművészet értékesítéséből?

Mi azt gondoljuk, hogy igen. Ez azonban csak komoly apparátussal működtethető: nagyon sokat dolgozunk azért, hogy minél többen lássák a képeinket, a galérián kívül külső helyszíneken, vagy a sajtó hasábjain is. Több mint hatezer látogató járt nálunk az elmúlt egy évben. Háromszáznál több műalkotás és fotóalbum kelt el. Texastól Szingapúrig számtalan külföldi helyre szállítottunk az elmúlt évben, ezek a számok jó eséllyel növekedni fognak még a jövőben.

Magánemberek vagy cégek érdeklődnek főként?

Többnyire magánemberek, de vannak céges megkereséseink is. Vannak, akik nem kifejezetten gyűjtők, hanem belsőépítészeti szempontok szerint döntenek, például épp a lakóhelyüket vagy irodájukat alakítják ki.

Melyek a legnépszerűbb képek?

Több alkotásunk van, ami legalább háromszor gazdára talált. Például Alexander von Reiswitz állatokról készült portéi kimondottan sikeresek. Olyan képekről beszélünk, amik filmekben vagy cirkuszban szereplő állatokat ábrázolnak. A hatalmas bika portré például nagyon kelendő. Ő Antony, aki olyan háziállattá vált már nálunk, hogy ha épp nincs a falra kihelyezve, akkor keresik. Ez a legtöbbet eladott képünk. Ha magyar alkotót kell említeni, akkor például Lábady István vagy Vancsó Zoltán képei igen keresettek, ők az elsőként bemutatott művészeink. Ugyanakkor egyre többen érdeklődnek a legfiatalabb generáció alkotásai iránt is.

Fotó: Alexander von Reiswitz

Hány magyar alkotó került be az elmúlt egy évben az X6 portfóliójába?

Nyolc független alkotó illetve alkotópáros. Többen pályájuk elején járó fiatalok. Ember Sári és Sally-Anne Kelly közös csendélet-sorozata, a Filkey Áron-Móró Máté páros képei egy fiktív Örkény fesztivál alkalmából készültek, és nagyon jól visszaadják az író groteszk világát. Bartha Máté egy budapesti köztereken készült kísérleti anyagával van jelen. Lakatos Erikának pedig van egy izgalmas, analóg technikával készített sorozata nálunk. Ezek eredetileg színes polaroid képek. A helyszínen elkészülő, előhívódó polaroid kép száradási ideje 30 másodperc, és amíg a festékanyagok még folyékony halmazállapotúak és módosíthatóak, Erika karcolással, dörzsöléssel belerajzol a látványba.

A magyar művészek fotóit becsempészitek a nemzetközi körforgásba?

Igen, a magyar portfolióban található alkotásokat folyamatosan kiajánljuk a Lumasnak. Egy sorozat bekerült a nemzetközi mezőnybe, ami külön büszkeséggel tölt el minket. Az illető nevét még nem fedném fel, ősszel lesz a nemzetközi és hazai bemutatója is.

Milyen kritériumok alapján válogatjátok a fotográfusokat az X6 portfólióba?

Elég jól körülírható kritériumrendszerünk van. Kereskedelmi galéria vagyunk, így fontos szempont, hogy a képek önmagukban is működjenek táblaképként, ugyanakkor lényeges, hogy egy kép mellett legyen egy egész sorozat. Fontos, hogy a művésznek legyen szakmai megalapozottsága, de nem kritérium például a szakképzettség. A belépő mindig maga a képsorozat tartalmi és formai minősége.

Munkácsi mellett már egy másik magyar név is ott van a Lumas nemzetközi portfóliójának hosszú névsorában. Major Ákosé. Ő mikor került be?

2012-ben, a budapesti galéria megnyitása előtt került a Lumas-portfólióba, ahol képei komoly sikereket érnek el. Minimalista stílusban ábrázol általában vízparti tájakat. Nagyon letisztult képi világa van, ami nem kopik el, nehezen megy ki a divatból. Egy vízibicikliket megjelenítő balatoni képe a legkeresettebb, ennek értéke 600 ezer Ft körüli. Ez a műve száz pédányban érhető el és egy év alatt több mint 50 százaléka elkelt. Hazai portfoliónkban egyéb sorozatai is elérhetőek.

Szent-Iványi Réka értékesítési vezető (fotó: Pályi Zsófia, Origo)
 

Egyéves születésnapja alkalmából a X6 Galéria június 27-én kedvezményesen árulja portfóliójának egy részét, részletek erre.