Egy nagyszabású londoni Leonardo da Vinci-kiállítás élőben rögzített tárlatvezetése (az Urániában is vetített Leonardo Live) után Phil Grabsky dokumentumfilmes más festőzseniket is moziba visz. Az opera, a színházi vagy balettelőadások élő vagy valós idejű filmvetítései után most a múzeumokba is bekerült a mozikamera. Grabskyt Japánban értük el, kérdéseinkre e-mailen válaszolt, többek között párhuzamot vont a világkupa szakkommentátora és egy kiállítás tárlatvezetése között.

Az elmúlt években komoly tömegeket mozgatott meg az elit művészvilág legújabb hibridje, a mozikban HD minőségben vetített élő közvetítés. Nagy-Britanniában 2013 elején előfordult, hogy többen néztek nagyvásznon operát, balettot vagy színházat, mint Hollywood legújabb termékeit – a Királyi Operaház Bohémélete például a Gengszterosztagot verte meg Ryan Goslinggal együtt. Itthon 2008-ban csatlakozott a Művészetek Palotája a New York-i Metropolitan Opera élő vetítéseihez, az Uránia moziban pedig 2010 októbere óta lehet különböző előadásokat a nemzetközi közönséggel együtt látni.

Ahol klasszikus színpad és szereplők vannak, ott adott valamilyen történet, lehetséges azonosulni szereplőkkel – működhet-e viszont a live streaming kiállításoknál? A brit Phil Grabsky legújabb projektjével világossá vált, hogy egy Benedict Sherlock Cumberbatch főszereplésével és Danny Boyle rendezésében előadott Frankenstein-darab élő vetítése nem fog ahhoz az élményhez hasonlítani, amit egy szintén live streamelt da Vinci-tárlatvezetés nyújthat. A rendező most egyszerűsít: a dokumentumfilmezést a legismertebb festőművészekkel kombinálja.

Az Exhibition: Great Art On Screen egy éppen épülő brand. Első állomásként Phil Grabsky a londoni Királyi Művészeti Akadémia Manet: Portraying Life című kiállításából forgat mozit, hogy az elkészült anyag Amerikától kezdve Ausztrálián keresztül európai városokba, köztük Budapestre is eljusson, ahol az Uránia vetíti nyáron és ősszel a múzeumfilmjeit (részletek a cikk végén). A lényeg itt nem egy kiállítás egyszerű virtuális bejárása, mintha péládul Skype-on keresztül beszélgetnénk az új lakását bemutató külföldi ismerősünkkel. A készülő filmek betekintenek a kiállításokat létrehozó szakemberek munkájába és alaposan körüljárják az egyes művészeket és korszakokat is.

Az első, múzeumban rögzített élő vetítéses projektet, a Leonardo Live-ot ön kezdeményezte. Miért?

Valóban én találtam ki még 2009-ben, de a mostani projektben többen dolgozunk: a forgalmazó BY Experience munkatársaival, a kiállításaik munkájába betekintést engedő galériákkal és a filmeket készítő cégemmel. Amikor egyszerre forgattam művészeti témákban a tévének és készítettem egész estés dokumentumfilmeket nagy komponistákról mozikba, nagyon hálás közönséggel találkoztam. Arra gondoltam, a moziba járók szívesen megnéznének egy általam lefilmezett kiállítást is. A tévé oké, de a mozi sokkal jobb: a nagyvászon, a hangminőség, a csendes környezet, az élmény, amikor olyanokkal mozizol, akik valamiben hasonlóan gondolkodnak, mint te. Elmentem a londoni National Gallerybe és megkérdeztem, milyen nagy kiállítással készülnek. Azt mondták, da Vincivel és szívesen veszik, ha forgatok. Nehéz munka volt, de megcsináltuk. Nagy sikerünk lett, több mint húsz ország ezer mozijában vetítettük a rögzített anyagot. A közönség imádta.

Azt nyilatkozta korábban, sokat tanultak ebből a projektből. Pontosan mit?

Amire számítottunk, bejött: több millió művészetkedvelő ember van, akinek nincs lehetősége elmenni a nagy kiállításokra. Mi most HD-képekben el tudjuk hozni a műalkotásokat, függetlenül attól, hogy Chilében, Lengyelországban, Japánban vagy Magyarországon él valaki. Az emberek szeretik, ha szórakoztatják őket: történetekkel és lenyűgöző képekkel ugyanúgy. Azt is megtanultuk, hogy az élő vetítés nem lényeges. Sőt, kiállítások esetében az esemény maga, hogy ugyanazt a filmet, ugyanakkor, több százezer emberrel együtt lehetett látni az egész világon, nem úgy működött, mint a színházzal vagy az operával. A közönség valami összetettebb dologra vágyott, hogy az élő vetítéseknél jelentősen több idő maradhasson a lehető legjobb filmet elkészíteni egy adott művészről vagy korszakáról.

A Manet-kiállítás kurátora Maryanne Stevens szakkomentál HD-ben

A műalkotások jelenléte vagy élő hatása nem veszik el (vagy alakul át) éppen a vásznon keresztül, a moziban ülve?

Én mindenkit arra biztatnék, hogy járjon el a múzeumokba és galériákba – semmi nem pótolhatja azt az élményt, amikor egy Manet vagy egy Tiziano előtt állunk. Viszont én is szeretnék jegyeket a világkupa döntőre, mégis valószínű, hogy nem fogok tudni venni. A második legjobb dolog, ha megnézem a meccset moziban vagy tévében – így élvezhetem a közeliket vagy a szakkommentárok érvelését is. Sokat gondolkodtunk azon, hogyan adjuk át a kiállítás élményét, így például adunk lehetőséget a nézelődésre vagy arra is, hogy egy-egy részletet közelről lehessen megfigyelni. A világ legjobb szakembereivel készítetünk interjúkat, bemutatjuk, hogyan készül egy nagyszabású kiállítás, a művész életrajzával is foglalkozunk.

Tervez kortárs vagy kevésbé ismert művészeket, kiállításokat is filmre venni?

A célunk most az, hogy világszerte meggyőzzük arról a közönséget, hogy bármilyen Exhibition: Great Art On Screen show-ra jegyet vegyenek, amikor az az országukba érkezik. Szeretnénk elnyerni a bizalmukat, ahogyan a Met (a New York-i Metropolitan Opera) közvetítések is tették: itt az emberek jóval előbb veszik meg a jegyeket, minthogy tudnák, melyik opera fut majd. Akkor fogunk tudni bemutatni kevésbé ismert művészeket (például Gainsborough-t Goya helyett), kortárs művészeket vagy tágabb témákat (például Ausztrália vagy Mexikó művészetét), ha mindezt már elértük. De drága a mostani munkánk, és ahogyan bármelyik kreatív vállalkozás, mi is a jegyek eladásától függünk. Eddig különösen nálunk otthon, Nagy-Britanniában fogytak a jegyek. Nagyon bízunk abban, hogy sikerül felépíteni, amit tervezünk. Eddig minimum 27 országban több mint ezer moziban leszünk láthatóak. Épp most járok egy világkörüli út végén és azt látom, hogy a legnagyobb galériák mind szeretnének részt venni a projektben. Remélem, sikerül majd Magyarországra is személyesen elhozni a filmjeimet.


Az Exhibition: Great Art On Screen Manet-kiállítás vetítései április 11-én kezdődtek, Edvard Munch norvég kiállításait június 27-én tervezik bemutatni, később pedig újra a National Gallery tárlata következik: a Vermeer és a zene októberben indít a mozikban.

Mindhárom filmet bemutatja majd az Uránia mozi a lenti időpontokban:

2013. július 30. Manet - Portraying Life (Royal Academy of Arts, London)
2013. szeptember 24. Munch 150 (Munch Museum and National Museum, Oslo)
2013. október 29. Vermeer - Vermeer and Music (National Gallery, London)

További információ: www.exhibitiononscreen.com