Steve Lazarides (Fotó: Jorn Tomter)
Steve Lazarides, a bristoli kebabos fia 1997-ben ismerkedett meg Banksyvel, barátságuk eredményeképpen a street art mainstream művészeti ággá vált, amelynek pedig Banksy lett a legismertebb alakja a világon. 2010-ben mégis szakított a művész a galériással. Ki valójában Laz, a street art nem is annyira szürke eminenciása, aki több mint egy évtizede irányítja a szálakat a háttérből?
"Hirtelen olyanná vált minden, mintha új aranyláz jött volna" - mondta Steve Lazarides galériás a Financial Timesnak a street art 2007-es kereskedelmi robbanására utalva. Akkoriban, mondja, egy nap alatt meg lehetett tízszerezni a Banksyre költött összegeket, de a Banksy-effektus a többi nagyágyú árait is felhúzta. Így Adam Neate, Anthony Micallef, Blek Le Rat, Dface, Faile, Nick Walker és Shepard Fairey is sokat szakítottak.
Steve Lazarides a Kijárat az ajándék bolton át című Banksy moziban
A siker legbiztosabb jele az volt, amikor 2007-től a nagy aukciós házak, mint a Sotheby’s, a Bonhams és a Phillips de Pury is street art-árveréseket rendezett, köszönhetően Banksy 2006-os Los Angeles-i raktárkiállítása, a 3 millió dollárt termelő Barely Legal sikerének, amelynek megnyitóján csak úgy hemzsegtek a hollywoodi sztárok. Az Ebay aukciókon bárki hozzájuthat egy-egy nyomathoz, plakáthoz pár száz dollártól pár százereig.
Az aukciós házak gyorsabban reagáltak a múzeumoknál
2006-ban a Baltic Centre for Contemporary Art (Newcastle) vállalt kezdeményező szerepet, amikor megrendezték az első nagyobb utcaművészeti kiállítást. Persze a 2008-as pénzügyi összeomlás a street art piacnak sem kegyelmezett: a kereslet és az árak is 30-50 százalékkal csökkentek. Ha valakinek volt miért izgulnia akkoriban, az Steve Lazarides volt, aki 1997-ben a Sleazenation magazin képszerkesztőjeként fedezte fel Banksyt egy fotózás alkalmával. Banksy 2000 körül kezdett stencillel dolgozni, miután rájött, hogy ez egy sokkal gyorsabb technika a graffitinél, amit addig művelt. Az arctalan művész és a művészeti menedzser kapcsolata mindkét fél számára gyümölcsözőnek bizonyult. Banksy világhírű lett, az egykori képszerkesztő pedig 2006-ban, 37 évesen megnyitotta első galériáját a Sohóban, a Greek Streeten egy szado-mazo üzlet helyén.
A Lazarides galéria kívülről (Fotó: Ian Cox)
A Lazarides galéria kúllá tette a street artot a bankárok és a hollywoodi sztárok között. Megelégedhetett volna ennyivel, de Lazarides a recesszió alatt is bővítette birodalmát. Minden pénzt visszaforgatott az üzletbe és nyitott még két galériát, egyet Londonban (ma a négyszintes Rathbone Place a Lazarides zászlóshajója) és egyet Newcastle-ben a Baltic Centre of Contemporary Arttal szemben. Elmondása szerint 2007 volt a csúcs, amikor háromszor annyi forgalmat bonyolított, mint az előző évben. Minden évre jutott néhány nagy dobás, ami szinten tartja az érdeklődést az utca művészete - de leginkább Banksy - iránt. Ilyen volt 2008-ban a Tate Modern nagy street art kiállítása, 2009-ben a majd két évig tartó, Robbóval vívott folytatásos graffitiháború London utcáin, 2010-ben a Kijárat az ajándékbolton át premierje a Sundance Filmfesztiválon, a következő évben az Oscar-jelölése körüli hájp és a Los Angelesi MOCA blockbuster kiállítása, amely tovább utazott volna New Yorkba, de anyagi okokra hivatkozva a Brooklyn Museum mégsem fogadta be. Tavaly végül a graffiti szülővárosában felrobbant egy kisebb street art bomba, New Yorkban is megtartották az első street art aukciót.
Mellesleg éppen New York-ban kelt el minden idők legdrágább street art alkotása 2008 februárjában: Banksy Damien Hirst parafrázis-vászna (Keep it Spotles) 1 870 000 dollárért (mintegy 430 millió forintért) a Sotheby's RED jótékonysági aukcióján. A street art a kétezres évek első felében birtokba vette az utcákat, a második felében pedig a legnevesebb kiállítóhelyeket is meghódította, de először a világtörténelemben, az aukciós házak (a Bonhams, a Phillips De Pury és a Sotheby's) gyorsabban reagáltak, mint a múzeumok.
A Lazarides Galéria belülről (Fotó: Ian Cox)
Az überdealer gyűlöli a fehér falakat
Lazarides 2010 októberében a nagy múltú londoni Old Vic Színház alagútrendszerében rendezett Street art kiállítást a színház művészeti igazgatójával, Kevin Spacey társkurátorral közösen Hell’s Half Acre címmel, amelyre hat nap alatt 15 ezren voltak kíváncsiak. De nem csak az európai, az amerikai szerepléseket is fontosnak tartja, mivel úgy látja, az amerikai vásárlók étvágya kielégíthetetlen, főleg Los Angelesben.
2011 decemberében az Art Basel Miami Beachen is részt vett. Bár elismeri, hogy a válság következtében szükség volt némi árkorrekcióra, és néhány művész el is tűnt a süllyesztőben, azt mondja, ennyi belefért és az ocsúnak el kellett válnia a búzától. Ugyanakkor nem csak csúcskategóriás művészekkel üzletel. Bevezette a piacra az Outsiders márkát, egy galériát a feltörekvő és fiatal művészek számára. Mindeközben új piacokat keres Közel-Keleten: Doha és Dubai mellett São Paulo és Hong Kong föld alatti művészeit kutatja.
Lazarides 1969-ben született Bristolban egy ciprusi görög kebabos és egy angol felesége fiaként. Nyolcan voltak testvérek. A Rolls Royce Motor Cars és a British Aerospace kábé 80-90 ezer embert foglalkoztat a városban. Volt honnan kitörni.
Steve Lazarides (Fotó: Ian Teh)
Fotózni tanult a Newcastle-i Politechnikumban, ahol különböző klubokban dj-zett. Három gyereke van: Cassius, Ché és Xavier. A kilencvenes években David Bailey fotós asszisztenseként dolgozott, de kilépett. Egy barátja segítségével a Sleazenation magazin képszerkesztőjeként talált munkát. És ez a magazin volt a belépője a művészeti világba. 1997-ben megbízást kapott, hogy fényképezze le Banksyt, később Banksy mindig őt kereste, hogy dokumentálja különféle alkotásait a városi közterületeken. 1999-ben megalapította a Pictures on the Walls céget, amely limitált példányszámú Banksy printek eladásával foglalkozott. Kezdeti támogatói között volt Damien Hirst is, aki egyszer egy teljes Banksy kiállítást megvásárolt. Lazaridesről így nyilatkozott: "Szeretek neki segíteni, mert megváltoztatja a dolgok menetét."
Galériásként kórosan gyűlöli a fehér falakat, szerinte egy kiállítási enteriőr falai legyenek feketék, vörösek, tapétázottak, csak ne fehérek. Lazarides hasonló szerepet játszik a street art mögött, mint Jay Jopling és Charles Saatchi a YBA mögött, vagy a nyolcvanas éveke elején a fiatal Larry Gagosian Jean-Michel Basquiat befuttatásában. A The London Times szerint ő "a street art überdealere". 2006 óta olyan nevek találhatók ügyféllistáján mint: Damien Hirst, Christina Aguilera, Jude Law, John Cusack, Brad Pitt és Angelina Jolie. 2010 májusában - egy évtizednyi közös munka után - mégis szakított vele Banksy.
Utolsó kommentek