Pár nap múlva zár New Yorkban The Frick Collection Vermeer, Rembrandt, and Hals: Masterpieces of Dutch Painting from the Mauritshuis című kiállítása, amelyet nem várt sikerre vitt és látogatottsági rekordhoz segített egy tengelic. A meglepő erdeményhez Carel Fabritius ecsetjén kívül azonban Donna Tartt könyve és a csillagok szerencsés együttállása is kellett.


Azt, hogy Carel Fabritius The Goldfinch (A tengelic) című 1654-es festménye remekmű, és a festő egyik főműve, eddig is tudtuk, tudta a művészettörténész szakma és a művészetkedvelők, a széles közönség számára azonban eddig kevésbé tűnt izgalmasnak vagy attraktívnak a munka, összevetve a nagyobb nevek, mint Rembrandt, Hals, Vermeeer számtalan formában reprodukált remekműveinek hosszú sorával.



A Frick Collection előzetes várakozásai és reményei Vermeer Leány gyöngy fülbevalóval (más néven: Turbános nő, 1665) című képét valószínűsítették a kiállítás fő attrakciójának és vonzerejének, amely festményt amúgy Tracy Chevalier regénye és a belőle készült Peter Webber-film, és természetesen szupersztár színészei, Colin Firth és Scarlett Johansson járattak csúcsra jó tíz évvel ezelőtt, és tettek azóta is kelendővé.



A tengelic azonban kenterbe verte a gyöngy fülbevalós lányt, mivel több mint 200 ezer látogatót vonzott eddig, ami majdnem eléri a gyűjtemény éves látogatottságát, ami 275 ezer és 300 ezer körül mozgott eddig. A múzeum támogató tagságának száma a kiállítás három hónapja alatt ötezerről tizenkétezerre nőtt. A gyűjtemény szóvivője szerint, egy átlagos szezonban naponta kb. három tag csatlakozik, most napi száz.

A sikerhez azonban egy könyv is kellett, Donna Tartt ugyanis The Goldfinch címmel írt bestsellert, amelyben a kép ellopásáról esik szó. Sem a kiállításrendezők, sem az írónő és kiadója nem tudtak azonban egymásról, arról, hogy a híres képet a hágai Mauritshuisból éppen New Yorkban készülnek kiállítani.



Az történt ugyanis, hogy teljesen véletlenül, éppen a kiállításmegnyitó napján jelent meg Tartt regénye. A regény olvasottsága egy csapásra felduzzasztotta a kiállításlátogatók számát és nem várt sikerre vitte az egyébként is színvonalas kiállítást. Donna Tartt, aki 20 éve Hágában látta utoljára a festményt, megindítónak nevezte az egybeesést.