Helényi Tibor (fotó: Tuba Zoltán, Origo)

Helényi Tibor a 70-es évek utáni magyar plakátgrafika kiemelkedő és egyedülálló alakja, ő festette többek között a Csilllagok háborúja-trilógia magyar plakátjait, amelyeknek a kétezres évek internetes robbanásával óriás nemzetközi rajongótábora alakult ki. Több mint egy évtizedig felelt az IPM címlapjaiért, illetve vizuális megjelenéséért. Ő készítette a Nyolcadik utas: a Halál, a Hegylakó és a Harmadik típusú találkozások plakátjait is. Utolsó interjúja nyáron jelent meg az Origón.

Helényi Tibor 1946-ban született, 1971-ben végzett az Iparművészeti Főiskolán, mesterei Ernyei Sándor és Baska József voltak. Helényi 1966 óta fest, 1974-ben az újgenerációs plaktárgrafikusok elitjének számító Papp-csoport meghívta, hogy állítson ki velük, illetve készítse el kiállításuk plakátját. Helényi a hetvenes évek közepén a Perspektíva-csoport tagja. Első önálló kiállítása 1978-ban Barbár geometria címmel nyílik meg, a második 1982-ben Testmás címmel.

Helényi 1977 és 1992 között az Interpress Magazin (IPM) grafikusa és vizuális szerkesztője Kemény Györggyel. Az ő nevéhez köthető számos, azóta ikonikus magazinborító és belső grafika. Helényi ekkoriban, a hetvenes évek végén tér át véglegesen a festészetre, magazinborítóit és filmplaktjai kortársai között egyedülálló módon szinte mind festette. Az IPM megszűnése után leginkább festett, illetve könyvborítókat készített (Stephen King: Cujo; Clive Barker: Korbács; Robin Cook:
Agy).

Legismertebb, azóta kultikus státuszba került filmplakátjait a Csillagok háborúja-trilógiának készítette. Több városi legenda is övezte ezeket, többek között azért, mert olyan lények is megjelentek Helényi festményein, amelyek a filmben nem. A nekünk adott tavalyi interjújában Helényi elmondta, hogy nem igaz, hogy ne látta volna a filmeket, egész egyszerűen csak jól szórakozott azon, hogy saját lényeivel gazdagította a Star Wars-univerzumot.

Helényi esztétikájában és tematikjában is vonzódott a sci-fi műfajához: ő készítette a Nyolcadik utas: a Halál, a Harmadik típusú találkozások plakátjait, legutolsó filmes munkája az egyéni magyar filmgrafikák alkonyán készült Robotzsaru-plakát volt, 1988-ban.

Helényi festészetében központi szerepet játszottak a geometrikus formák és elrendezés, a meztelen emberi testek és az állatok, főleg lovak. Ezek többek közt a Hegylakó, a Ben Hur, illetve az Excalibur című filmekhez készült plakátjain is követhetők. Közeli barátja, a szintén plakátgrafikus Felvidéki András kérdésünkre elmondta: Helényi olyan realizmust hozott létre műveiben, amelyet sem akkoriban, sem azóta nem csinált senki más. Stílusában a realizmus az absztrakcióval és kompozíciós problémákkal keveredett. Fontos ehhez hozzátenni, hogy művészetében és alakjaiban a manierista vonások és tónusok sajátos módon keverednek a popkultúra és a trash elemeivel, többek között egyfajta torzult fantasyvel, illetve képregényszerű elrendezéssel. Felvidéki magának való embernek ismerte. (Felvidéki egyébként maga is készített egy Star Wars-plakátot, erről részletek a korábban hivatkozott interjúban olvashatók, illetve Helényi többi plakátja és munkája is ott tekinthető meg.)

Helényi egyik kedvenc saját munkája az 1976-ban, a Műcsarnokban rendezett Paul Klee-kiállításhoz készült plakátja volt. Amikor arról kérdeztük, mit gondol a Star Wars-plakátjait övező rajongásról, azt válaszolta, ő erről sosem hallott, minthogy műveinek az utóéletét sem követte soha.

Helényi Tibort karácsony előtt vitték be a János kórházba egy műtétre. Február 8-án, szombaton reggel 68 éves korában meghalt.

Fotó: Tuba Zoltán (Origo)