Nagy Kriszta x-T karácsonyi üdvözlete

Nagy Kriszta x-T képzőművész, énekes sajátos karácsonyi videóval zárta az évet. A karácsonytól, Kamondi Zoltán és Nagy közös munkájától galériája, a Godot Galéria elhatárolódott, a videó mégis a tulajdonos, Sáfár Zoltán saját YouTube csatornáján érhető el. Kereszténység, művészet, magány és topless karácsony. A botrányszagú műről kérdeztük a művésznőt.

Nagy Kriszta x-T: Karácsony, 2012

Miután Győrffy László Nem érzek hálát, amiért részt vehetek a teremtésben című művét idén ősszel Szegeden többen keresztényellenesnek mondták, te a szentestére kijöttél egy megbotránkoztatónak szánt videóval. Bejöttek a számításaid?

Nem szántam megbotránkoztatónak a videót. És bejöttek a számításaim, mert nincs tudomásom arról, hogy bárki megbotránkozott volna.

Hogyan jutott eszedbe a videó ötlete?

Régóta szerettem volna írni egy karácsonyi dalt, ami arról szól, hogy a karácsony szorongást okoz, sok magányos ember fél a karácsonytól, és a magányos ember nem feltétlenül onnan ismerszik meg, hogy egyedül van. Azt hiszem, a karácsony akkor a legfélelmetesebb, ha családod van, és nem akarsz velük lenni. Meg is írtam azt a számot, Fak jú karácsony címmel, de amikor elkészültem, úgy éreztem, valamit nem mondtam még el, és így született meg A karácsony, a dal, amiről beszélünk. Azt a gondolatot akartam körbejárni, hogyan is érezheti magát az ember ilyen egyedül, mint én, ha csak nem azért, mert Isten saját képére teremtve az embert, egyedül lévőnek teremtette, mint önmagát, az egy Istent. És akkor, mit nekem egyedüllét, ha Isten is egyedül van?! Nem él együtt, nem szereti szerelemmel, nem érinti meg, és nem érinti szerelemmel gyermeke leendő anyját.

Azon gondolkodtam még, meg tudja-e óvni egy anya a gyermekét a sorsától. Azt hiszem nem. Azt hiszem egy anya akkor lehet jó anya, ha elfogadja saját és fia sorsát, és e szerint él Isten akaratában. Ezért a kis Jézuson már csecsemőként ott a keresztje, nem én raktam rá, az övé, már a fogantatásától. Azt hiszem, én nem tudnám eszerint nevelni a gyerekemet, ezért nem szülök, ugyanakkor tudom, hogy anyámtól azt várom el, hogy így viszonyuljon hozzám, mind hiába. Ezért van játékbaba a kezemben a videón, és nem egy valódi csecsemő.

A jelen kultúrpolitikai helyzetre való reagálásom csak annyiban politikai, amennyiben az életre való reagálás vált nagyon politikussá mostanában. Nem tud másmilyen lenni, annyira agresszív a politika.

Hogyan került a képbe Kamondi Zoltán?

Isten sodorta az utamba, igazán kedves volt tőle. Egyik főiskolás vizsgafilmje óta ismerem, 1985-ben annak a bemutatóján találkoztunk, de csak most kezdtünk el beszélgetni egymással a fészbukon, és éppen isteni dolgokról folytattunk elv-társi eszmecserét, amikor én átlőttem neki a dalom szövegét, s ő felajánlotta, megcsinálná velem, s lőn.

Azt írod a videó mellett megjelent szövegben, hogy: "Egy olyan országban, ahol kereszténynek és keresztényebbnek lenni azért kell, hogy kirekessz, hatalmat gyakorolj és elkülönülj, a művész karácsony szentestéjén arról mereng, miért ez a különösen érthetetlen magány." Mire jutottál, miért ez a magány?

Hát, az nem kérdés, hogy ebben az országban a Fidesz járatatta be azt a brendet, hogy “keresztény és magyar”, hát így, 40 évnyi leckéztetés után, miszerint nincs Isten, és nincs nemzet. És nem én fogalmazom meg először, hogy ezzel a Fidesz vissza is él ezzel, kisajátít. Ez rémisztő, és az ember magára marad a félelmeivel.

Azt is írod, úgy fest, nincs esély, hogy valaha is kiállíthatsz a Műcsarnok falai között. Mi köze ennek a videóhoz?

Hm... Világos hogy a kialakulóban lévő “kultúrpolitika” nem fog a tűrt kategóriába sorolni, és a falain kiállítani, ahol egyébként 28 éves korom óta kiállítok. A videó pedig az a műfaj, ami repülhet a médiumok között, állami támogatás és felkérés nélkül.

Sáfár Zoltán, a Godot Galéria tulajdonosa miért határolódott el ettől a művedtől?

Én azt gondolom, arról van szó, hogy egy magángaléria, a Godot, öncenzúrát hajt végre, ennyi! Kell ennél ijesztőbb 2012-ben, amikor ez a szó, „öncenzúra”, csak a történelem lapjain értelmezhető egy már felnőtt generáció számára, akik egyébként éppen most tiltakoznak az utcákon? Miközben evvel egy időben ugyanúgy tiltakozik egy másik generáció a falak között, akik viszont a saját bőrükön tapasztalták meg mit jelentenek efféle szavak, és megfogadták, hogy ezek a kifejezések soha többet nem kelhetnek életre, mert őrület volt, nonszensz volt, még egyszer nem fordulhat elő . És nem nagyon ijesztő, hogy mégis ilyen rövid időn belül ismétli meg magát a történelem, és olyan örökre eltemetett, vadállati tabuk, halottnak hitt szellemek támadnak fel, mint például cenzúra, antiszemitizmus, mi a magyar, és mi a magyarnak látszó? Szerintem az.