Győrffy László: Nem érzek hálát, amiért részt vehetek a teremtésben, 2009 (Fotó: Várfok Galéria, 2012)

November 17-én Kontrasztok vonzásában címen nyílt tárlat a budapesti Várfok Galéria 25 művészének alkotásaiból a szegedi Reök-palotában. Helyi (KDNP-s és jobbikos ) politikusok, valamint egyházi személyek hangosan tiltakoznak az egyik installáció, Györffy László Nem érzek hálát, amiért részt vehetek a teremtésben című művének kiállítása ellen. Vallásgyalázás, nem-művészet, mindez közpénzen stb. A Jobbik kivizsgálná, hogy történt-e bűncselekmény. A Kunsztblognak nyilatkozó Győrffy szerint a Jobbik maga csinál ingyenreklámot az általa közösségizgatónak ítélt műnek. Az installáció helyszínének ajtaját mindesetre becsukták, viszont akit érdekel, annak kinyitják.

25 művész - magyarok és külföldiek - 130 alkotása látható Szegeden, mégis csak egy van, amely a helyi jobboldalnak szemet szúrt: Győrffy László installációja. 12 tányér egy büféasztalon, a tányérokon élethű (mű)szar, az asztal közepén egy csonkolt kézfej tenyérrel felfelé, öntvény a művész bal kezéről. Az asztalt egy díszes keretben látható emberi koponyákat ábrázoló fénykép egészíti ki, amely a montparnasse-i katakombák múzeumként működő folyosóján készült Párizsban. A munka 2009-es, azóta több kiállításon szerepelt már, és ha felhúzott szemöldököket produkált is, valódi botrányt még sehol.

Az egyház szerint ez nem is művészet

Szegeden - ahol a városi önkormányzatnak kulturális bizottsága nincs, ellenben "kulturális és egyházügyi bizottsága" van - Kondé Lajos, a szegedi dóm plébánosa tiltakozott az installáció ellen, szerinte "a műalkotás olyan szintet képvisel, ahol meg kell gondolni, hogy a másik ember hitének a tisztelete mennyire sérül" - írja a Szegedma.hu. Juhász András, a Csongrád Megyei Református Egyházmegye jegyzője szerint "ez a “mű” túlmegy már egy bizonyos határon, nemcsak a kereszténységet, a keresztény és keresztyén emberek millióit sérti, hanem a pászka vacsora és a teremtés okán a több ezer éves zsidó hagyományt is."

A Délmagyar.hu-hoz Haág Zalán, a KDNP szegedi elnöke, az önkormányzat kulturális és egyházügyi bizottságának elnöke és Kalmár Ferenc tanácsnok, országgyűlési képviselő, a KDNP megyei elnöke juttatott el közös sajtóközleményt Tiltakozunk a vallásgyalázás ellen címmel: „A Kereszténydemokrata Néppárt szegedi képviselőiként megdöbbenéssel és értetlenül állunk az előtt a tény előtt, hogy a Szegedi Szabadtéri Játékok Nonprofit Kft. Regionális Összművészeti Központjában megjelenhet a Nem érzek hálát, amiért részt vehetek a teremtésben címet viselő installáció. A korhatár nélkül látogatható, közpénzből, önkormányzati tulajdonú cég által működtetett intézményben megjelenő képződmény nemcsak a hívő, vallásos emberek, de valamennyi jóérzésű polgár érzékenységét sérti. Úgy véljük, ez az eset nem maradhat következmények nélkül."

Győrffy László a Kunsztblognak elmondta, hogy szerinte a képzőművészet mesterséges konstrukció: a műveket a saját intézményrendszere legitimálhatja (művészek, művészettörténészek, kurátorok, galériások, gyűjtők stb.), nem pedig politikusok vagy egyházi méltóságok – természetesen ettől még minden nézőnek szíve-joga elutasítani egy művet vagy látásmódot. Hozzátette még, hogy ez a fajta „végtelenül polarizálódott, idiotikusan redukáló kultúrpolitikai magatartás, amely két erővonal (baloldali/liberális és nemzeti/konzervatív) mentén határoz meg bármilyen művészi megnyilvánulást, kiszorít mindenféle diszkurzív hangot vagy ideológiáktól mentes szándékot, miközben fenyegető módon a művészet kanonizáló rendszerét mintha a politika gyakorlatával akarná helyettesíteni." 

Művészet, mint közösség elleni izgatás

Rácz Tibor, a Jobbik szegedi szervezetének alelnöke pénteken sajtótájékoztatót tartott a Reök-palota előtt, ahol a Délmagyar szerint úgy fogalmazott, hogy jól ismeri a modern művészetet, de Győrffy László „valamijét" nem nevezné művészetnek. „Sőt egyenesen felháborítónak tartom, perverznek, betegesnek és vallásgyalázónak is." A Jobbik szegedi politikusa szerint „botrányos, hogy Mária országában, egy keresztény vallási régiós központban, a szegedi adófizetők pénzéből ilyen megvalósulhat. Ez már a legsötétebb SZDSZ-es kultúrpolitikai időket idézi", ezért a Jobbik megvizsgálja, történt-e bűncselekmény.

Rácz szerint „ez az ügy már feszegeti a közösség elleni izgatás bűncselekményét is, és vallási csoportokat is sért". Az alelnök kijelentette: „elég volt a kultúra, a hagyományok és művészetek szabadgondolkozású újraértelmezéséből". Sajnálatosnak nevezte azt is: Szörényi Levente és Bródy János Alföldi Róbertet kérte fel, hogy jövőre a Dóm téren megrendezze az István, a királyt.

Győrffy László (Fotó: Eck Imre Gábor)

Győrffy László szerint a legtöbb tiltakozót nem is igazán érdekli a munkája. "Valaki kitalálta, hogy ez az installáció Az utolsó vacsoráról szól, és ez elindított egy gondolatfertőzést, aminek az a következménye, hogy anélkül, hogy a támadóim közül bárki is végiggondolna egy övétől eltérő olvasatot, mazochista módon ragaszkodik ahhoz, hogy ez egy szándékosan kereszténygyalázó mű" - mondja Győrffy. 

Nem Jézus az egyedüli, aki valaha meghalt

"Amikor 2009-ben, első ízben a Stúdió Galériában szerepelt a munkám, akkor sem deklaráltam Az utolsó vacsora változatának. A félreértés leginkább abból fakadhat, hogy 12 tányér van az asztalon: számomra fontos volt a szimmetrikus elhelyezés miatt a páros szám és a 12-es mágiája – történetesen ennyi az apostolok száma is, de nem tudok olyan rögzített utolsó vacsora ábrázolásról, amely 12 tányért tartalmaz – Leonardo freskóján például legalább 13 szerepel (hiszen Jézus is a tanítványokkal evett), és egy nagyobb tál. Maga a hangulata kelthet szakrális érzetet, de több internetes hozzászólás utalt az asztali beállítást kísérő koponyákat ábrázoló fényképre, amely szerintük a Golgotára utal – amúgy a fénykép a montparnasse-i katakombákban készült – azt hiszem egy koponya ennél univerzálisabb jelentéssel bír, elvégre nem egyedül Jézus volt, aki valaha meghalt.

Amikor a Zöld Szalon ajtaja még nyitva volt (Fotó: Várfok Galéria)

Saját felelősségre látogatható

Bátyai Edina, a Reök-palotát is üzemeltető Szegedi Szabadtéri Játékok Nonprofit Kft. igazgatója végül úgy döntött, bezárja a nagyközönség előtt a kérdéses installációt is tartalmazó Zöld Szalon ajtaját, "de mindenki saját felelősségére, külön kérésre megtekintheti. A hoszteszeket, biztonsági őröket lehet majd megkérni, hogy nyissák ki az ajtót" - mondta a Délmagyarnak.

Győrffy szerint „azzal, hogy csak kérésre lehet megnézni a Zöld Szalonban helyet foglaló művet, feltétlenül csorbult a nyilvánossága – azonban érdekes teszt arra vonatkozóan, hogy hányan akarják a botrány kapcsán majd mégis megtekinteni: az installáció ellen protestálók még most sem jöttek rá, hogy egyedül ők szolgáltatják a munkámnak az ingyen reklámot mindaddig, amíg ez az ügy napirenden van. A részleges bezárásnak talán az lehet a jó oldala, hogy a látogatók így majd esetleg végignézik a tárlat többi 130 műtárgyát (köztük az én táblaképeimet is), melyek elől eddig elvette a figyelmet ez a felfordulás, amely legalább olyan groteszk, mint maga mű.”

És valóban, a többi kiállító művész - többek között Nádler István, feLugossy László, El Kazovszkij, Francoise Gilot, Korniss Péter - úgy tűnik átment a helyi cenzúrán, mivel őket a KDNP és Jobbik politikusai nem említették nyilatkozataikban.


Kövesd a Kunsztblogot a Facebookon is!