Lenyűgöző kiállítás nyílt pár napja a The Metropolitan Museum of Art-ban Early American Guitars: The Instruments of C. F. Martin címmel, amely az amerikai gitárkészítés kezdeti korszakának és egyik legfontosabb alakjának, készítőjének pár ritka mesterművét, továbbá a rá hatást gyakorló iskolák, és a korabeli amerikai kortársak fontosabb munkáit mutatja be. A tárlat kiváló példája a művészeti ágak izgalmas találkozásának, hiszen a gitárok a kézművesség, a zenetörténet és a vizualitás szempontjából is komoly értéket képviselnek.

A bemutatott 35 gitár egy része a múzeumból és privát gyűjteményekből, törzsanyaga a pennsylvaniai Nazareth városban található Martin Guitar Museumból került ki. A múzeum az amerikai gitárkészítés egyik legnagyobb alakjának, a gitárkészítésre legnagyobb hatást gyakorló családi vállalkozás megalapítójának, Christian Frederick Martinnak a nevét viseli.



Martin 1796-ban született Markneukirchenben, Szászországban, és Bécsben, Johann Georg Stauffernál tanulta ki a gitárkészítést. 1833-ban, amikor szülővárosában korlátozták a céhek működését, emigrált az Egyesült Államokba, és Pennsylvania állam Nazareth városában telepedett le, ahol egész további életét a gitárkészítésnek szentelte, ahol megalapította gitárkészítő vállalkozását, amely ma is a család kezében van.

Martin azzal vált az amerikai gitárkészítés történetének meghatározó jelentőségű alakjává, hogy Amerikába áttelepülvén nem elégedett meg az Európában elsajátított osztrák-német gitárkészítő hagyomány szolgai másolásával, ilyen stílusú gitárok gyártásával, hanem magába szívta, elmélyült a dél-spanyol, andalúziai gitárkészítő hagyományban, és a két iskola legjobb megoldásait ötvözve alakította ki szuverén stílusát, és alapozta meg az amerikai gitárkészítő iskolát.

A kiállításon láthatjuk a legkorábbi, a mester által szignált gitárt, a később híressé vált X-merevítésnek legkorábbi példáját, továbbá a cég egyik 1939-es gitárját, amivel Eric Clapton 1992-ben az MTV Unplugged-sorozatában játszott. A gitárok azonban nemcsak technikatörténeti, vagy zenei értelemben érdekesek, hanem kitŰnő példái a gitárkészítő mester hibátlan esztétikai érzékének, amely klasszikus formák felmutatásában, a visszafogott, nem látványos, ám színben, formában, faktúrában tökéletesen harmonikus megoldásokban mutatkozik meg.