Marcus Aurelius császár utolsó szavai, 63×79cm

Már-már kezd megszokottá és/vagy unalmassá válni, hogy felbukkan egy világhírű festő ismeretlen, elveszett, soha nem látott stb. képe. Csak 2013 őszén egy Leonardo, majd egy Van Gogh, később egy Brueghel, nemrég ismét egy Leonardo bukkant fel, hogy csak a fontosabb leleteket soroljuk fel. Most egy Delacroix került elő Santa Barbarában.

Persze, Delacroix nem tartozik az agyonhájpolt festészeti sztárok közé, sajnos, ha ismerjük, akkor mondjuk, fotósokon keresztül ismerhetjük, és közvetve, cd-borítóról. Jeff Wall The Destroyed Room (1978) című fotója például közvetlen reflexió Delacroix La Mort de Sardanapale [Sardanapal halála] (1827) festményére, és ezt a fotót láthatjuk a Sonic Youth The Destroyed Room: B-Sides and Rarities (2006) lemezéenk borítóján. De ne hallgassuk el, hogy a Szépművészeti Múzeumban is van egy kiváló Delacroix, a Vihartól megvadult ló (1824), és sokan ismerhetik talán leghíresebb képét A Szabadság vezeti a népet (1830) címűt.

Amit most Santa Barbarában találtak, az egy nevezetes monumentális (348×260 cm) Delacroix mű, a Dernières paroles de l'empereur Marc Aurèle [Marcus Aurelius császár utolsó szavai] (1844) című kép egy eddig ismeretlen, kisméretű (63×79 cm) verziója. A munka magángyűjteményből került elő és a Santa Barbara Museum of Art főkurátora, Eik Kahng azonosította.

Arab lovasok összecsapása, 1843-44

Santa Barbarában nyílt ugyanis pár napja, október 27-én egy meglehetősen komoly Delacroix-kiállítás, amin a művész 27 festménye és 18 egyéb, papírra készített műve szerepel. A kiállításon látható a frissen azonosított kép is.

Fanatikusok Tangierben, 1857.

A munka ismert verzióját az 1845-ös Párizsi Szalonon mutatták be, ahol nem aratott osztatlan sikert, inkább kritikák és fanyalgás kísérte, a kép sohasem lett Delacroix népszerű műve. Egyetlen ismert korabeli rajongója akadt, nem más, mint Baudelaire, aki a képről azt írta, hogy „Egy gyönyörű, hatalmas, fenséges, félreértett kép”. Nos, a képnek most van egy kevésbé hatalmas verziója, érdemes elgondolkodni Baudelaire ítéletén és újraolvasni a munkákat.