Vincent van Gogh napraforgója (1888-1889) a Philadelphiai Művészeti Múzeumban
(Fotó: Lori M. Nichols)

Megállapították, hogy a múzeumokban és galériákban használt világítás hatására megváltoznak Van Gogh híres napraforgóinak színei. Egyes festményei zöldes, illetve barnás árnyalatra váltottak az eredeti krómsárga helyett. Nem csak Van Gogh, de Cézanne sárgái is így jártak. De van megoldás.

A tudósok a LED világítás használatát javasolják, mivel az nem vált ki olyan kémiai folyamatokat, amelyek barnuláshoz és zöldüléshez vezetnének. A eddig használt világítás viszonylag gyorsan megváltoztatta az eredeti színeket, mivel a 19. századtól használt krómsárga (ólomkromát) igen instabil anyag, ráadásul a festék magas szulfáttartalma is hozzájárul ahhoz, hogy erős - akár természetes, akár beltéri - fény hatására megváltozzon a festék szerkezete, ezáltal a színe is.

"A krómsárga stabil és instabil változatait nem csak Vincent Van Gogh, hanem Paul Cézanne is használta" - mondta Koen Janssens az Antwerpeni Egyetem professzora, aki a kutatócsoportot vezette. A professzor festményre szabott világítási rendszerek használatát javasolja a múzeumoknak. Az Analytical Chemistry folyóiratban megjelent tanulmányban a krómsárga három fajtáját vizsgálták: a citromsárgát, a közép sárgát és a kankalin sárgát. A festékeket nagyteljesítményű röntgensugarakkal vizsgálták a Német Elektron-Szinkroton Sugárzási Intézetben (DESY) és a franciaországi Grenoble-ban található Európai Szinkrotron Sugárzási Létesítményben (ESFR), ahol megállapították, hogy csupán a középsárga maradt stabil, míg a kankalin és a citromsárga barna, vagy olajzöld árnyalatúra váltott. Ezért a kutatók azt javasolják a múzeumoknak, hogy ahol lehet alkalmazzanak LED világítást, amely nem teszi ki a festményeket erős kék/zöld fényhatásnak, mint a természetes fény, vagy a hagyományos világítás.

A Kunsztblog azt javasolja a kortárs magyar festőknek, hogy gondolják meg jól, milyen sárgát használnak az örökkévalóságnak szánt vásznaikon.