Melvin Sokolsky: Buborék a Szajnán, 1963

Melvin Sokolsky azok közé a fotósok közé tarozik, akik művészi szintre emelték a divatfotót a hatvanas években. Lenyűgöző, tökéletesen komponált képei gyorsan népszerűvé váltak nem csak a divatlapok szerkesztői, de a közönség körében is. 50 éve - 25 éves korában - készített Buborék című sorozatában a fotómodell egy üveggömbnek látszó tárgyban lebeg Párizs utcái fölött.

Az 1963 márciusában a New York-i Harper's Bazaar magazinban megjelent a tavaszi divatot bemutató fotográfiái ma is meghökkentően hatnak, hiszen akkor még nem volt Photoshop. Sokolsky egy interjúban viccesen meg is jegyzi, hogy ő találta fel a technikát. Persze nem úgy, ahogy azt első ránézésre gondolnánk. A sorozat ötlete gyerekkoráig nyúlik vissza, sőt, egészen a 15. század végéig. Már fiatalon nagy hatással volt rá Hieronymus Bosch Gyönyörök kertje című triptichonja, amely ma a Pradóban látható.

Hieronymus Bosch: Gyönyörök kertje, 1500 körül (részlet)

Az 1938-ban New York-ban született fotósnak visszatérő gyerekkori álma volt, hogy a Bosch-képen látható buborékhoz hasonlóban - melyben egy meztelen szerelemes pár látható - lebeg egzotikus tájak fölött. Így hát elmondhatja, hogy már fiatalon megvalósította álmait, hiszen 1963-ban Párizsban, az akkor népszerű modellel, Simone D’Aillencourttal lebegett végig Párizs és a Szajna felett egy buborékban.

A fotózáshoz használt gömb tíz nap alatt készült el plexiüvegből. A gömb két felének összeillesztéséhez repülőgép gyártáshoz használt alumíniumot használt, de a két félgömb nem illeszkedett teljesen, hogy a modell tudjon lélegezni. A szerkezetet és benne a modellt darus kocsival függesztették a föld-, illetve a vízszint fölé Párizs különböző pontjain. És ez volt az a pont, ahol Sokolsky retusált, de mindössze a gömböt tartó kábelt tüntette el a képekről - manuális technikával. Volt rá példa, hogy a nem teljes illesztésnek köszönhetően D’Aillencourt bokáig állt a Szajna vízében, tönkretéve ezzel a drága design cipőt, amit viselt. Egyensúlyozni sem lehetett könnyű egy ilyen egyetlen ponton felfüggesztett gömbben, Sokolsky Simone D'Aillencourt némely mutatványát egy Stan és Pan vígjátékhoz hasonlította. Szegény szépségnek ráadásul arra is figyelnie kellett, hogy a ruha a fotózás alatt kifogástalanul álljon. A fotózást szemlélő járókelők arcán ugyan látszik a gyermeki öröm és a rácsodálkozás, de 1963 februárjában Párizs fölött néhány méterrel modellnek lenni nem lehetett egy leányálom.
Vagy mégis?

Cím nélkül

Cím nélkül

Delvaux után

Bar Du Taxi

Delvaux Street

Du Taxi

Arcok az ablakban

Fák között

Lumiere utca

Pont Alexander III.

Iskolai könyvtárszoba

Fa az iskolaudvaron

Cím nélkül

St. Germaine utca

Megáll az idő utca

Székkel

A Sárkánnyal

A stáb

Simone és Melvin