„Hogyan fotózna ma Robert Capa? Nos (…) gyakorlatilag sehogyan se tudna szegény, mert lépten-nyomon beleütközne a személyiségi jogokat védő jogszabályokba”  - Szőnyi István, a pályázat egyik nyertese.

Capa Központ

Fotók: Pályi Zsófia, Origo - kattintson a képre!

Hétfő este megnyílt az Ernst Múzeumból kialakított Capa Központ első kiállítása Kortárs vetített képek címmel. A tumultusos megnyitó másnapján megnéztük.

A nyitókiállításhoz a magyar származású fotóriporter életművéhez passzoló Elég közel vagy? – szlogent adták, a kiállításon való részvétel pályázathoz volt kötve plusz volt pár meghívott művész is. Több mint ezer pályázatból végül 34 művész Capa-újraértelmezése látható a tárlaton, a kurátor Telek Balázs. A téma kereteit elég szabadon hagyták, a lényeg az volt, hogy a pályaművek kapcsolódjanak Capa szellemiségéhez

Ennek a posztnak most nem szándéka hosszas elemzést közölni a központról és annak első kiállításáról. Inkább olyan alapvető kérdésekre szeretnénk egyszerű válaszokat adni, mint: érdemes-e megnézni a kiállítást? Érdemes. Mennyi idő kell rá? Legalább egy bő óra. Fotókat lehet látni? Klasszikus értelemben nem, inkább light boxokat, vetített képeken és plazmaképernyőkön megjelenő fotókat és videókat. (Fotókat azért nem akasztottak a falra, mert az épület felújítása éppen csak befejeződött.) Mindegyik mű beazonosíthatóan kapcsolódik a capai életműhöz? Nem, de a legtöbb igen.

Capa Központ
Az Origo fotóriportereinek egyik interaktív munkája (Kattintson!)

Mik tetszettek a legjobban? Kollégáink, az Origo fotóriportereinek munkáin kívül – melyek egy külön termet kaptak és akikkel szemben maximálisan elfogultak vagyunk – a következők:

A pályázatgyőztes Budai Rajziskola Fotográfia szakos második évfolyamának videója, melynek címe Öndivatbemutató. Ebben Hajas Tibor rendező 1976-os kultfilmjét aktualizálták és forgatták újra zseniális eredménnyel az egykori Moszkva téren.

Remek a csatatereket idéző terem is: csatazaj ömlik a hangszórókból, valós háborús helyszínektől (Líbia – ahol Sopronyi Gyula végre megmutatja, amire én például évek óta kíváncsi vagyok, hogy hogyan dolgoznak éles helyzetben a haditudósítók), a megrendezett csatajelenetekig (pl. Hirling Bálint hangos képriportja Hétvégi háború címmel, ahol katonának öltözött emberek játszanak el egy paintball pályára emlékeztető helyen egy valódi háborút).  

Capa Központ
Szőnyi István: Capa szabályosan - a katonák arca a ma érvényben lévő sajtóetikai szabályoknak megfelelően van kitakarva egy Robert Capa-fotón

Szőnyi István Capa szabályosan című munkájában (tőle a kezdő idézet), a bűnügyi jelentések és a sajtómegjelenések gyakorlatát követve több Capa-fotón helyettesítette pixelekkel az arcokat, hogy az emberek ne legyenek felismerhetők. Egyértelmű az áthallás, de le is írja a szerző a kísérőszövegben, ha valakiben netán kétségek maradnának: ha a most aktuális sajtóetikai szabályok Capa korában is érvényben lettek volna, akkor kegyelmi okokból a Milicista halálát sem a Vu, sem pedig a Life magazin nem közölhette volna. 

Száraz Kata Világoskamra című installációja is megkapó, ami a fény, az emlékek és az árnyék viszonyát boncolgatja több összeolvasztott negatívon. Mondjuk itt értettük a legkevésbé, hogyan kapcsolódik ez a capai életműhöz.

Capa Központ
Száraz Kata: Világoskamra (Kattintson a képre!)


Összességében többen választották az ironikus parafrázis eszközét, játszottak az áldokumentarista fotó lehetőségeivel és a képi ábrázolások hitelességének megkérdőjelezésével – nyilván a Capa-fotók megrendezettsége körül kialakult vitákra reflektálva.  

Az első két nagyobb blokk koncepciója azonnal felismerhető: kezdődik a fotóriporteri munkával (pl. az Origo-teremben), majd jön a háborús tematika; a harmadik nagy blokkon viszont el kellett gondolkodnom, mi is itt a kötődés Capához. Kollégámmal végül arra jutottunk, hogy ott nőiesebb témákkal lágyítják az eddigieket, és kifelé menet a sok puskaropogás után lecsendesül kicsit az egész, így a látogató nyugodtabb szívvel távozhat.

A pályázat győztesei
Fődíj: Budai Rajziskola Fotográfiai szakos hallgatói: Öndivatbemutató
Különdíjak: Origo Fotórovat: Magyarország térben
Lakatos Benedek: Srebrenica - Temetetlen múlt
Szőnyi István: Robert Capa's Masterworks - Politically Correct and Censored Edition
Sopsics Árpád - Soart Theather and Film Kft.: A milicista halála - variációk és vázlatok Robert Capa képeire