9,6 millió dollárért (több mint 2 milliárd forint) kelt el Londonban, a Frieze Masters művészeti vásáron egy Brueghel-kép. Mindez talán nem különösebben izgalmas vagy különleges hír önmagában, hiszen egy nagy mester képe sokat ér. Ami szenzációssá teszi az az, hogy olyan kép kelt el, amit megalkotása óta, azaz közel 400 éve soha senki nem látott.

A kép alkotója azonban nem az a Brueghel, akit világhírű munkáiról ismerünk, hanem a fia, az ifjabb Brueghel. A Népszámlálás Betlehemben (1611 körül) története azonban több mint rendhagyó. A régi festmények egyik legnevesebb kereskedője, Johnny Van Haeften talált rá nemrég Kelet-Afrikában egy holland származású családnál. A kép kezdettől ugyanannak a családnak a tulajdona volt, amióta a festményt a család távoli őse 1611-ben Antwerpenben, 200 florintért(sic!) egyenesen a művész műtermében megvásárolta!

A műkereskedő elmondta, hogy dacára a klímának, a kép kiváló állapotban volt, és amikor leakasztották a család ebédlőjének faláról, egy döglött, csonttá száradt gekkó esett ki mögüle.

A festmény hihetetlen értékét jórészt lappangásának és előkerülésének különleges története adja, hiszen a témát az ifjabb Brueghel többször is megfestette, a most megtalált festményen kívül még 13 változata ismert, ezek közül kilenc múzeumokban található. Az ifjabb Brueghel egyébként apja árnyékában élt és alkotott, az idősebb Brueghel által megalkotott stílusban és témákat csiszolgatta és másolta tovább, jórészt nem is saját kezűleg, hanem egy sikeres stúdió vezetőjeként, alkalmazottai keze által.