A művészettörtészek, restaurátorok, muzeológusok kegyetlen világában mindig történik valami izgató a műtárgyakkal. Raktárakból előássák, vizsgálgatják, vagy csak jobban megnézik, ami a szemük előtt van és kiderül, amit eddig hamisnak hittek, nem hamis, amit valódinak hittek, hamis. Most egy Rembrandt és egy Poussin festmény kapott több fényt.

Poussin Mars et Vénus c. képéről nemrég derült ki, hogy tényleg Poussin műve. 1914 óta ugyanis egy követő művének vagy egy elveszett Poussin-mű másolatának hitték a munkát, amely ezért a Louvre raktárai egyikében porosodott.

Pierre Rosenberg, a Louvre volt igazgatójának szeme kellett hozzá és egy misztikus pillanat, amikor is egy a képre tévedt fénysugár miatt gyanús lett a festmény hamissága, hogy némi kutatómunkával kiderüljün, a kép valódi Poussin. A képet némileg átszabták a régmúlt korokban, tetejéből és aljából levágtak, a részeket a kép oldalaihoz illesztve jelentősen megváltoztatták a kép arányait, ami a hamisság gyanúját erősítette korábban. Ahogy a meglehetősen bebarnult lakkréteg is, sok más elem között.

A kép azonban Poussiné, egy korai műve, amelynek a restaurálása valószínűleg gyorsan megkezdődik, hiszen a jövő év Poussin éve lesz, halálának 350 éves évfordulója, nagy kiállításokkal, majd 2016-ban új életmű katalógus megjelentetésével.

Ugyancsak sikersztori a 2010 óta a National Trust tulajdonában lévő 1635-ös Rembrandt önarcképé, amely hitelességét kb. 50 éve megkérdőjelezték, a festmény több részletének beható vizsgálata alapján kijelentve, azokat nem Rembrandt festette, hanem max. valamelyik fia.

A tulajdonos időt és pénzt nem kímélve, hónapokig tartó vizsgálatokkal, melyek között számtalan átvilágítás: infravörös- és röntgenvizsgálat, pigment-minta elemzés is volt, továbbá restaurálták és megtisztították a festményt, kiderítette, hogy a kép eredeti.

Valószínűleg, egypár, évre, évtizedre megnyugodhat az önarckép és a nézők is abban a boldog tudatban nézhetik, hogy eredetit látnak. Nem mintha nem lenne mindegy.