Porszemüvegeket és házilag készített pormaszkot viselő gyermekek készülnek elhagyni az iskolát, Lakin, Kansas, 1935

Az 1930-as évek a porviharok évtizede volt az Egyesült Államok területének mintegy kétharmadán. A termőföld felelőtlen használata miatt kialakult jelenséget, a több száz méter magas vörös és fekete porviharokat - amelyek milliók életét tették tönkre - Amerika legjobb fotósai dokumentálták. A cikk végén egy galériában gyűjtöttünk össze néhány kiemelkedő fotót.

"Por-medence" (Dust Bowl) - így nevezte el az AP hírügynökség munkatársa Amerika szárazságtól sújtott közép-nyugati régióját, amelyet a harmincas években több tucat gigantikus méretű porvihar kavart fel, eltávolítva a talaj felső rétegét, ezzel gyakorlatilag megszüntetve a mezőgazdaságot is. A több száz méter magas porfellegek családok százezreit kényszerítették otthonaik elhagyására. Az ember okozta természeti katasztrófát ismeretlen fotósok, de Amerika legjobb fotóművészei is dokumentálták Oklahomában, Texasban, Coloradóban, Kansasben és a többi szerencsétlenül járt államban.

Arthur Rothstein: Porvihar a texasi Amarillóban, 1936 április

A Dust Bowl egyszerre jelöl egy területet és egy időszakot is, vagyis az 1930-as években a fent említett államokat érintő porviharokat, amelyek jelentős ökológiai és mezőgazdasági károkat okoztak különösen 1934 és 1936 között, mintegy 400 ezer négyzetkilométernyi területen. 1932-ben 14 porvihart jegyeztek fel, 1933-ban már 38-at. A hibás gazdálkodási módszereknek – például a vetésforgó hiánya, a traktorok gyors elterjedése, a takarónövényzet és a fák hiánya, a túl intenzív szántás – a földek elveszítették termőrétegüket, a szél a talajjal együtt elfújta az elvetett magot, betemette az épületeket, a traktorokat.

A Fekete Vasárnap a Kansasi Ulysses felé közelít 1935. április 14-én

Voltak régiók, ahol 1925 és 1930 között megduplázódott, vagy megtriplázódott a mezőgazdasági művelésbe fogott földek területe. A talaj kiszipolyozása időzített bomba volt, csak egy aszályosabb év kellett, hogy a laza felső talajréteg a levegőbe emelkedjen. 1934-re a por Buffalót, Bostont, Clevelandet, New York-ot és Washingtont is elérte, 1934/35 telén piros hó esett New Englanden. Washingtonban még abban az évben - 1934-ben - megszavazták a talajvédelmi törvényt.

1935. április 14-én sújtott le az amerikai történelemben legsúlyosabb porvihara. Ez volt a Fekete Vasárnap, amikor a szél mintegy 300 millió tonna termőtalajt mozgatott meg Oklahoma keleti és észak-nyugati részén, valamint Észak-Texasban, a látótávolság egy méterre csökkent, a nappal éjszakába fordult, sokan azt gondolták, hogy elérkezett a világ vége. A Dust Bowl kifejezés ekkor dobta be a köztudatba Robert L. Geiger az Associated Press újságírója.

A Vöröskereszt önkéntesei pormaszkban, Liberal, Kansas

A helyzetet súlyosbította, hogy éppen erre az időszakra esett a nagy gazdasági világválság is. 1935-ben az aszály miatt sok család volt kénytelen elhagyni a házát, farmját, hogy a szomszédos államokban keressen munkát. Mintegy 500 ezren maradtak hajléktalanok. 1940-re 2,5 millió ember költözött ki a területről. Ez a szám magasabb, mint az 1849-es aranyláz miatt ide bevándorlók száma. Ma Kalifornia népességének nyolcada az egykori okie-k, azaz az Oklahomából átvándoroltak leszármazottja.

A porviharok természetesen megihlették a művészeket, írókat, fényképészeket, zenészeket is. Legismertebbek talán a Nobel-díjas író, John Steinbeck regényei. Az Érik a gyümölcsben (1939) a 12 tagú Joad család vág neki a 66-os útnak, hogy Kaliforniába jusson egy lestrapált Hudson sedannal. Az 1937-ben írt Egerek és emberek két kaliforniai farmmunkás tragikus sorsát mutatja be.

Dorothea Lange: Migrant Mother (Florence Owens Thompson), Nipomo, California, 1936. február

A vizuális művészetek terén a fotó volt az a műfaj, amely a leginkább be tudta mutatni a kort és az embereket. Ahogy Walker Evans Allie Mae Burroughsról készült portréja a nagy gazdasági világválság ikonikus képe lett, úgy lett Dorothea Lange 1936-ban készült képe, A vándorló anya (Migrant Mother/Florence Owens Thompson) a Dust Bowl szimbóluma. Ez persze nem véletlen. Mindkét fotó az 1935-ben alakult Áttelepítési Hivatal (1937-től Farm Security Administration, FSA) megbízásából készült.

Bert Garai: Lányok pormaszkokban 1935 körül

Bár az FSA elsődleges célja az volt, hogy küzdjön a válság miatt kialakult vidéki szegénység ellen, a hivatal ma leginkább 1935 és 1944 között zajlott fényképészeti programjáról ismert, amikor is Amerika legjobb fotósait kérték fel, hogy dokumentálják az elszegényedett földművesek életét, bemutassák Amerikát az amerikaiaknak. Walker Evansen és Dorothea Langé-n kívül olyan fotósok dolgoztak az állami szervezetnek, mint Gordon Parks, Jack Delano, Arthur Rothstein, Russell Lee, Marion Post Wolcott, Carl Mydans, Theo Jung, Ben Shahn és John Collier.

John Steinbeck mellett ez a 11 fényképész alakította ki azt a képet a gazdasági válság sújtotta Amerikáról, amelyet ma is ismerünk. A fotók népszerű magazinokban, napilapokban és albumokban jelentek meg. Az ő munkájuk volt, hogy keresztül-kasul bejárva a porviharok, szárazság és válság által leginkább megkínzott vidékeket, bemutassák, hogyan aludtak, ettek, főztek és éltek társadalmi életet az emberek.

Gyerekek takarják az arcukat a homokvihar elől, Springfield, Colorado, 1935. március 25.

Az elkészült mintegy 250 ezer felvételnek kevesebb mint a fele maradt fenn, amelyek a Library of Congress gyűjteményének részét képezik. Ez a vizuális örökség köszön vissza például az HBO Carnivàle – A vándorcirkusz című sorozatában (2003-2005) is, amely szintén a Dust Bowl idején játszódik.

A 20. századi amerikai fotográfia egyik legnagyobb alakja, Dorothea Lange (1895-1965) a FSA munkatársához, Paul Schuster Taylor szociológushoz ment feleségül. 1939-ben adták ki híressé vált könyvüket, An American Exodus: A Record of Human Erosion címmel.

A porviharokról nagyrészt ismeretlen fotográfusok, míg viharok következményeiről, az emberek sanyarú szociális helyzetéről nagyrészt az ő fényképeik segítségével alkothatunk képet. 

Nézd meg az [origo] galériáját a harmincas évek porviharairól a lenti fotóra kattintva! 

Arthur Rothstein: Arthur Coble fia a porviharban, Cimarron County, Oklahoma, 1936. április