Léger műtermében

Régóta meglehetős rejtély övezte Fernand Léger egyik festményét a velencei Peggy Guggenheim Collectionban. A kép a festő 1913-14-es Contraste de formes c. sorozata egyik tagjának látszott minden formai jegy alapján, ám egyetlen korabeli katalógusban, kiállításon sem szerepelt. Olasz atomfizikusok derítették ki, hogy hamis.

A L’Istituto Nazionale di Fisica Nucleare fizikusai elvégeztek ugyanis a képen egy radiokarbon vizsgálatot, amely bebizonyította, hogy a kép hamisítvány, mivel a vászon, amire festették, a festő halála után készült.

A hamis kép


A vizsgálat lényegében a radiokarbon koncentrációját mérte meg a vászon egy kis festetlen részén. Az 1950-es évek végén és az 1960-as években, a hidegháború idején ugyanis szinte egymást érték a nukleáris fegyverek különböző tesztjei a nagy-és a kisebb hatalmaknál, emiatt tetemes mennyiségű radiokarbon került a légkörbe és koncetrálódott szinte mindenben, ami akkor létezett.


Three musicians, 1930

Így azt a gyapotot, amiből a vászon készült, szinte biztos, hogy 1958-1959 körül vágták, tehát 3-4 évvel Léger halála után.